6 sfaturi esențiale pentru deschiderea unui restaurant

Monday, 12 July, 2021

Deschiderea unui restaurant reprezintă un proces destul de complex, dar, satisfacția obținută merită tot efortul depus. Industria de food din România se dezvoltă tot mai rapid, apar concepte și locații inedite, dar, și investitori cu mentalități noi, care reușesc să creeze o atmosferă atrăgătoare pentru clienți. Într-adevăr, pandemia de coronavirus a pus presiune pe industria HoReCa, însă, multe dintre restaurantele de pe piață și-au adaptat activitatea prin serviciile de delivery, pentru a face față provocării actuale. Și, în ciuda tuturor dificultăților din ultima vreme, deschiderea unui restaurant, încă, reprezintă o idee de afaceri excelentă.

Visul de a le oferi preparate culinare deosebite oamenilor care îți trec pragul poate să devină realitate mult mai repede decât ți-ai putea imagina. Totuși, un business de succes nu poate fi dezvoltat doar prin pasiunea pentru gastronomie, ci, este important să gestionezi întregul proces ca un adevărat antreprenor. Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să fii eficient, astfel încât, deschiderea restaurantului tău să decurgă ușor:

 

1. Alege conceptul restaurantului și tipul de local

Unul dintre principalele sfaturi pentru deschiderea restaurantului face referire la ideea generală a afacerii tale. Conceptul de restaurant trebuie să se regăsească în fiecare aspect al businessului, de la designul meniului și detalierea preparatelor culinare până la decorul interior și stilul de servire a mâncării. În definirea și alegerea conceptului pentru local, poți fi extrem de creativ. De exemplu, pornește de la o experiență de călătorie, un stil de decor preferat, interesul pentru o anumită cultură culinară sau dorința de a aduce în atenția oamenilor mâncăruri sănătoase.

Ia în considerare faptul că alegerea conceptului trebuie să vizeze și publicul–țintă. Mai exact, atunci când stabilești decorul sau meniul pentru noul restaurant trebuie să ai în minte și profilul clienților pe care vrei să-i atragi în local. Pe baza ideii generale, restaurantul trebuie să emane o atmosferă specifică și să comunice tipul de local. În acest sens, poți alege între următoarele tipuri de unități:

  • restaurant cu specific libanez, italian, mediteraneean, etc.;
  • restaurant de tip fast-food;
  • pizzerie;
  • unitate de tip bar în care să existe băuturi, cafea și aparate de cafea, dar, și un meniu cu preparate culinare simple sau ușor de montat;
  • bistro;
  • restaurant casual;
  • restaurant fine dining.

Monoconceptele, un nou trend

Potrivit horeca.ro, monoconceptele sunt în topul tendințelor din industria restaurantelor pentru acest an. Ce reprezintă ele? Este vorba despre un concept unic pentru fiecare locație în parte, care promovează un anumit specific gastronomic. Practic, locația încearcă să devină cea mai bună pe nișa sa, iar clienții nu vor întârzia să revină și să recomande localul și altor persoane.

 

2. Stabilește meniul restaurantului

Construirea unui concept alimentar reprezintă următorul pas creativ în procesul de deschidere a restaurantului tău. Meniul este elementul central al localului și trebuie să reflecte brandul. De asemenea, este și un instrument de marketing excelent, care te poate ajuta să convingi clienții să încerce noul restaurant.

Chiar dacă ți se pare devreme să pui la punct detaliile referitoare la produsele culinare, dacă stabilești ce fel de preparate urmează să le servești clienților tăi vei ști, mai departe, de ce echipamente ai nevoie, care sunt oamenii pe care trebuie să-i angajezi, dar, și căror categorii de consumatori te adresezi. Spre exemplu, dacă te axezi foarte mult pe preparatele pentru mic dejun și brunch, fără îndoială, printre echipamentele de care vei avea nevoie se numără și espressoare pentru cafenele și restaurante profesionale, care să te ajute să le oferi clienților o băutură aromată, adecvată meniului ales.

Aspecte importante în alegerea meniului

  • descrierile trebuie să fie concise, să atragă audiența și să fie, neapărat, însoțite de poze;
  • ia în calcul datele demografice, pentru că nu este indicat să ai în meniu preparate fine dining, de pildă,  într-o zonă din apropierea clădirilor de birouri;
  • lungimea meniului este importantă; recomandarea principală este să existe un număr rezonabil de preparate culinare pentru că un meniu lung îi va face pe clienții tăi să fie nehotărâți. Totodată, dacă oferi de toate, oamenii nu vor ști care sunt specialitățile pe care restaurantul le face cel mai bine;
  • dezvoltă meniul potrivit experienței și abilităților chefului;
  • acordă atenție bugetului, diversității ingredientelor și produselor culinare de care vei avea nevoie;
  • informează-te despre meniurile competitorilor pentru ca soluțiile tale să fie diferite față de alte localuri care au concept asemănător;
  • pune la punct o strategie de prețuri evaluând corect costurile în funcție de cheltuieli, zona în care se află restaurantul, venitul mediu al publicului-țintă, etc.;

Stabilirea meniului, încă, de la început nu reprezintă o decizie ireversibilă, ci, este important să definești un concept atrăgător pentru a câștiga clienți. Mai mult, acesta te ajută să determini și costul bucătăriei restaurantului, pentru că poți vedea de ce anume ai nevoie și ce cheltuieli vei avea. Pe parcurs, poți aduce schimbări meniului în funcție de feedbackul clienților.

 

3. Găsește locul potrivit pentru localul tău

 

Amplasarea unui restaurant într-o zonă potrivită este definitorie pentru prosperitatea afacerii. Acest lucru îți poate arăta cât de profitabil este un restaurant pentru că, atunci când pornești un concept clar, este important ca el să-și găsească locul în spațiu și să respecte anumite criterii. Iată de ce trebuie să ții cont, când alegi unde îți vei deschide viitorul restaurant:

  • vizibilitate și accesibilitate;
  • date demografice;
  • competiție;
  • potențialul de dezvoltare al zonei;
  • costul chiriei;
  • costul forței de muncă;
  • locuri de parcare.

Când iei în calcul anumite idei de afaceri, restaurantul se află pe primul loc din punctul de vedere al profitabilității și succesului, doar, dacă este într-o locație bună, cu mult trafic, iar publicul-țintă se potrivește cu datele demografice din zonă.

Realizează un plan de afaceri complex

Poate te întrebi de ce ai nevoie de un plan de business pentru deschiderea restaurantului. Un studiu Horeca Exchange, citat de profit.ro, arată că aproximativ 60% din totalul restaurantelor, cafenelelor și barurilor din România au o durată de funcționare scurtă și se închid în primele 8-10 luni de la deschidere, iar 80% dintre localuri rămân pe piață mai puțin de cinci ani. Mulți antreprenori inițiază afaceri, dar, nu știu ce profit aduce un restaurant, cum să-și dezvolte investiția sau le lipsește know-how-ul de management al unui business.

Restaurantele au o rată de eșec foarte mare tocmai pentru că este dificil să conștientizezi cât costă să deschizi un restaurant mic sau să întreții un local mai mare. Iată principalele componente ale unui plan de afaceri pentru restaurant:

  • rezumatul planului de business;
  • prezentarea generală și descrierea modelului de afaceri;
  • conceptul și meniul restaurantului;
  • structură de management;
  • analiza industriei (studierea pieței țintă, a locației și competitorilor);
  • planul de marketing;
  • planul operațional (nevoia de personal, proceduri, salarizare, etc.);
  • obiective de business pe termen scurt și mediu;
  • proiecția financiară a businessului (costuri totale de deschidere a restaurantului, surse de venit, planul de investiții, profit estimat, fluxul de numerar preconizat, etc.).

 

4. Ia în considerare aspectele birocratice

Un lucru foarte important în acest proces îl reprezintă actele necesare pentru deschiderea restaurantului. Dacă ai pus în balanță toate plusurile și minusurile unei afaceri în domeniul HoReCa și te-ai decis să-ți deschizi un local, fie că vorbim despre o unitate în care vei servi, în special, cafea și câteva gustări sau un restaurant de lux, va trebui să obții o serie de acte.

În primul rând, este necesar să optezi pentru o formă juridică și să înființezi o societate comercială, dacă nu ai deja una. Ai grijă să alegi corect codurile CAEN pentru încadrarea afacerii tale, în cazul de față fiind nevoie de codul CAEN principal 5610 Restaurante. Mai departe, după înființarea firmei, vei avea nevoie de autorizații de la Direcția Sanitar-Veterinară, Direcția de Sănătate Publică, Primăria locală, Protecția Muncii, Mediu sau Inspectoratul de Situații de Urgență. În plus, va trebui să deții și casă de marcat fiscalizată și să depui un dosar de fiscalizare la ANAF, pentru obținerea certificatului de atribuire a numărului de ordine.

 

5. Acordă atenție promovării restaurantului

Piața restaurantelor s-a dublat în ultimii doi ani, arată un studiu Hospitality Culture Institute, citat de financialintelligence.ro. Mai mult, în doar cinci orașe din țară (București, Iași, Cluj Napoca, Brașov și Timișoara), valoarea pieței de mâncare gătită s-a ridicat în 2019 la 14,1 miliarde de lei față de 7,2 miliarde de lei, în anul 2017. Ce înseamnă acest lucru? Există o mulțime de restaurante pe piață, iar un local nou deschis trebuie să înceapă cu o campanie de marketing puternică, pentru a-și face simțită prezența pe piață. Deși, trimiterile de tip word-of-mouth, care au reprezentat o bază pentru restaurante de generații, sunt, încă, valabile și în zilele noastre, nu poți ignora puterea altor tactici de promovare.

Mediul online reprezintă principalul canal de promovare, atunci când vizezi deschiderea unui restaurant, iar marketingul trebuie demarat înainte de lansarea propriu-zisă a localului. Creează un website curat, care să includă informații utile și fotografii profesionale, înscrie restaurantul pe rețelele de socializare–Facebook, Twitter, Instagram, Tripadvisor, etc., dar, și pe platformele de ongoing sau pe harta orașului. Orice acțiune de promovare te va aduce mai aproape de publicul țintă, așa că, încearcă să formulezi acel „Unique Selling Proposition”, adică beneficiul, calitatea pe care niciun alt competitor nu o are și elaborează o strategie de marketing de impact.

Antreprenoriatul în domeniul alimentar nu este deloc ușor și nici nu-ți garantează profituri rapide. Un lucru este sigur: deschiderea restaurantului este o reală provocare, de aceea, trebuie să-ți setezi obiectivele și realizările în mod realist și să planifici totul în cel mai mic detaliu, înainte de a deschide larg ușile noului tău local.

 

Referințe:

  1. “How to Open a Restaurant.” WebstaurantStore, www.webstaurantstore.com/article/40/how-to-start-a-restaurant.html. Accesat: 27.02.2021
  2. “Ghid Complet: Pași De Urmat Pentru Deschiderea Unui Restaurant - Freya - Hospitality OS.” Freya, 13 July 2020, freyapos.ro/blog/ghid-complet-pasi-de-urmat-pentru-deschiderea-unui-restaurant/. Accesat: 27.02.2021
  3. The Staff of Entrepreneur Media, Inc. “How to Start a Restaurant.” Entrepreneur, 1 Oct. 2009, www.entrepreneur.com/article/73384. Accesat: 27.02.2021
  4. “Circa 60% Dintre Restaurantele, Cafenelele Și Barurile Din România Se Închid În Primele 8-10 Luni De La Deschidere - Studiu Horeca Exchange.” Profit.ro, www.profit.ro/povesti-cu-profit/retail/circa-60-dintre-restaurantele-cafenelele-si-barurile-din-romania-se-inchid-in-primele-8-10-luni-de-la-deschidere-studiu-horeca-exchange-19065542. Accesat: 27.02.2021
  5. Horeca. “Studiu Hospitality Culture Institute: Piața De Restaurante s-a Dublat În Ultimii Doi Ani.” HORECA, www.horeca.ro/restaurante/5788-studiu-hospitality-culture-institute-piata-de-restaurante-s-a-dublat-in-ultimii-doi-ani.html. Accesat: 27.02.2021
  6. Horeca. “Top 5 Tendințe În Industria Restaurantelor Pentru 2020-2021.” HORECA, www.horeca.ro/restaurante/5982-top-5-tendinte-in-industria-restaurantelor-pentru-2020-2021.html. Accesat: 27.02.2021
  7. “Studiu Hospitality Culture Institute: Piața Restaurantelor s-a Dublat. Bonul Mediu De Achiziție Este 42,3 Lei.” Financial Intelligence, 3 Mar. 2020, financialintelligence.ro/studiu-hospitality-culture-institute-piata-restaurantelor-s-a-dublat-bonul-mediu-de-achizitie-este-423-lei/. Accesat: 27.02.2021.